Gammtackan

Mitt liv rakt upp och ner

Vad tänker du på...

Publicerad 2011-01-24 08:50:54 i Allmänt,

...när jag skriver matmissbruk??

...jag blir bara så less på folk när man berättar att man missbrukar mat, för de e ju bara att sluta stoppa i sig en massa i huvudet...
...har ifrågasatt några när de sagt så å frågat om de sagt samma sak till en drog/alkoholmissbrukare å de hade de ju inte för de e inte samma sak....
Näe de e de inte OM man nu e så duktig och tar sig ur ett sådant beroende å de hoppas jag ju att alla ska lyckas med men så e de ju inte....men iaf så slutar man ju helt att ta dessa...JAG kan inte ur några som helst synvinklar sluta äta mat...där ligger den stora skillnaden...
Nu sitter säkert någon å funderar på om jag e galen för anorexi kan ju vem som helst se att jag inte har, jag e inte heller Bullimiker...vad finns då kvar???....
Jag dövar mina känslor med mat, jag straffar mig själv för att jag inte e bra nog, jag klarar inte av saker som jag vill klara av...jag dövar mina känslor för att jag inte duger till de mest simpla sakerna i mitt tycke å tänk....jag bedövar känslorna för att jag inte trivs i situationer jag hamnat i!!...
Har gått hos beteendevetare, sökt hjälp hemma i Örebro, MEN där ansåg de inte att jag var dålig nog för att få hjälp å väntelistorna e mastodonta....har gått i en kognitiv dietistgrupp här i Linköping men jag fixar de ett tag sen behövs de så lite för att jag ska va igång å äta...
Jag gömmer mig för att inte John ska se, jag tar en xtra vända med bilen för att kunna trycka i mig de där mazarinerna innan jag kommer hem...
Ja, de e ett sjukt beteende å jag vill komma bort ifrån de...jag pendlar i vikt mellan 76-110 kg...
Jag skäms när jag ska träffa folk som jag inte träffat på länge å jag vet att jag hade en bra period å inte vägde så mycket å sen när vi ses så e jag i underläge redan innan vi ses för då väger jag kanske en nedrans massa kilon mer...
Vet att de här sitter i mitt huvud och jag vill inte ha en massa medömkan, e inte därför jag skriver de här men jag vet att de finns så många som har samma problem som mig och vill verkligen att folk ska tänka till innan de kommer med sådana dräpande uttryck om att de e ju bara att sluta för de får en att känna sig ännu mindre värd som människa, att man inte ens klarar av en sån simpel grej...HUR svårt kan de va att INTE gå till kylen, frysen etc å hämta massa onyttigheter??....att låta bli att köpa massa godis när du e på butiken???
Det e skitsvårt annars hade jag överhuvudtaget inte skrivit de här....

Mitt problem började som jag kommer ihåg iaf vid 16 års ålder...hade under hela min skoltid blivit retad för stocken, fetto etc...jag spelade basket och var om jag får skriva det själv riktigt duktig, men jag slutade pga alla dessa glåpord som kastades över mig på planen...bra fetto, stocken kom igen nu mm...jag spelade oxxå fotboll och pingis å även här kom glåporden...så allt mitt intresse för idrotten blev tillslut en pina att utföra....
jag har aldrig känt mig betydelsefull inför min mor, har alltid fått stå tebax för mina systrar som hon gjorde mycket mer för än mig...jag hade dock pappa som min stora stöttepelare och de va även han som tränade mig i pingis....min pappa har alltid varit för mig och mina barn...TYVÄRR så gick pappa bort för snart 12 år sedan i cancer och de e den största förlusten i mitt liv...


Mitt dåliga mående


Jag i mitten i mitt braiga mående

Kommentarer

Postat av: Jonnie

Publicerad 2011-01-24 12:31:55

haha jo men visst e de så :)

Postat av: DONKEN- 2barnsmorsa 2be

Publicerad 2011-01-24 13:38:14

det är en jävligt helvetisk balansgång. Man kan ju jämföra med anna nicole smith, som jojobantade under hela sitt kändisskap.

Känner också igen mig lite i det du skriver. Fast det är inte så många kilos skillnad iofs. 20 kilo plus och minus, kanske? Och då menar jag såklart när kjag inte väntar barn, för det är ju inte riktigt samma grej.

När jag gick i åttan så kom jag hem varje dag efetr skolan, satte igång teven, gjorde en stor portion med glass banan sylt och chokladsås. Till det, 4-5-6-7 vetemackor, såna där runda tekakor typ, du vet?

Jag gick upp en jävla massa, jag åt ju detta varje dag. Hade jag inte tränat taekwondo en gång i veckan, hade jag nog gått upp rejält mycket mer...



ja, så jag känner igen mat-beteendet, ska inte säga annat. Har man grejer i kylen/frysen/skåpet, så går man ju där och nallar. och när man handlar, så är det alltid en sistaminuten chips eller godis eller annat, som får följa med på matbandet.

hopplöst. :/

Postat av: Petra Lindroos

Publicerad 2011-01-24 14:25:12

Jag har varit anorektiker.

Mat, utseende är för mig ovesentligt. Jag har lärt mig mycket under de 41 åren jag levt. Jag var utfryst under hela högstadiet och när jag tänker efter så var jag nog det hela grundskole tiden. Fy f*n vad elakt samhället är. Ta hand om dig Kicki. Du har ett otroligt fint hjärta. Kram

Postat av: Anna & Nova

Publicerad 2011-01-24 17:24:07

Vet du? Jag tycker det är otroligt starkt av dig att dela med dig av detta!

Jag vet inte riktigt hur jag skall skriva men jag hoppas verkligen allt allt kommer bli bra för dig! Det är du verkligen värd goa Kicki :)



Massa kramar



PS: Min blogg är uppdaterad nu!

Postat av: linaa vikken pina

Publicerad 2011-01-25 08:52:29

Starkt av dig o skriva om detta... sitter o snyftar här... hehe...

Visst d e skit jobbigt för dig men glöm aldrig att du e vacker som du är med eller utan dem där extra kg.

Det e bara du som sätter dem höga kraven och målen kanske dax att tagga ner lite`?

Låt de gå som de går de kommer fler dagar att utvecklas på!!

love u!

Postat av: Anna med flock

Publicerad 2011-01-26 22:13:39

Visst är matmissbruk ett av våra svåraste missbruk just för att man inte kan avstå från att äta... det gör det hela väldigt mkt svårare att hantera.Har inte själv varit med om det men känner folk som söker tröst i mat och har träffat på en del under min utbildning till arbetsterapeut. Mycket starkt av dig att skriva och jag hoppas att du kan hitta ett sätt att trivas med den du är utan fokus på vad andra tycker och tänker och att du ska kunna få hjälp och hitta strategier för att hantera din situation så den känns ok för dig själv.



Stor kram!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kicki

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela