Gammtackan

Mitt liv rakt upp och ner

Fick med en insändare idag

Publicerad 2010-11-20 15:00:50 i Allmänt,

Ja, jag blir verkligen ledsen när jag läste insändarskribenten som blivit attackerad av en "rottis". Detta är jättetråkigt för den berörda, det innebär skriverier och förstärker den negativa bilden av rasen. Tyvärr så finns det många som använder rasen som en "penisförlängare" istället för att få jobba både med kropp och knopp.

Här tycker jag att det ligger ett väldigt stort ansvar hos uppfödaren till vem man säljer sin valp och självklart ligger det ett stort ansvar på köparen. De siffror jag hört när det gäller en "rottishane" så är medellivslängden 18 månader. Helt absurt, men tittar man på blocket så försöker man sälja just dessa hanar när de träder in i könsperioden. Och de som har dessa orkar inte med att fostra sin hund. Det som också är väldigt skrämmande är att folk tror att de köpt en renrasig "rottis" men det finns oftast inga papper på detta.

Media har ett stort ansvar, man skriver om "rottis" för att den ser ut som en sådan. Sen om det en blandras är inte så noga. Jag har själv två tikar och vet att de är underbara familjehundar men jag vet också vilket arbete det ligger bakom för man kan inte bara låta hunden vara en promenadkompis. De måste få jobba. Alla hundar mår bra av att jobba sig trötta, både psykiskt och fysiskt.

Vore trevligt om det skrevs något positivt om denna rasen också så man slipper få påhopp och glåpord av vilt främmande människor över sin älskade familjemedlem.

Kicki Björnemalm

 

Annie å Tyra!

Kommentarer

Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Publicerad 2010-11-20 15:37:03

Jag håller med dig!



Människors okunnighet när det kommer till vovvarnas behov visar sig alltid i meningslösa attacker!



Spelar dock ingen roll vad det är för ras, för alla hundar går att förvandla till galna. Nackdelen med stora vovvar är dock att skadorna också kan bli därefter!



Ett hundkörkort vore inte fel, och högre krav (och ansvar) från uppfödarnas sida!

Postat av: Ann-Margret & Vinja

Publicerad 2010-11-21 08:16:53

God morgon :)



Jo armen är bättre men lite svullen vid armbågen och har lite svårt att ta i med den. Var hos doktorn i tisdags och fick då 2 veckor till.



Ha det så kul nu i spårskogen :) Synd om Annie som fortfarande inte mår bra :(



Nu har vi tyvärr inte så mycke snö kvar, är nu + grader ute och är nu rätt slaskigt ute :( Inte kul när det snöar och sen försvinner hela tiden :(

Postat av: Petra

Publicerad 2010-11-21 09:11:03

Bra skrivet. Tänk om vi kunde få några positiva texter i massmedia. Ser fram emot den dagen. Ha en bra söndag. Kram

Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Publicerad 2010-11-21 09:42:27

Sv: Ja, det är lite irriterande att andra saker också riskerar att råka illa ut :/



Ha en fin dag!

Postat av: Micke

Publicerad 2010-11-21 16:25:33

Väl skrivet... Borde gälla alla raser för säg den hundras som inte får sig en känga ibland. Även min lilla sötkorv kan visa sina dåliga sidor men man får göra sitt bästa. Funderar på att knipsa min ;)

Postat av: Gittan

Publicerad 2010-11-21 19:34:55

Ja Kicki bra skrivit. Hoppas att alla om läser detta tar till sig. Kram

Postat av: Henke "Hoppelajnen" - Jasons pappa

Publicerad 2010-11-22 09:54:29

håller me du! men är det inte typiskt "svensken" att dra allt och alla över en o samma kant!? :/



sv: helgen var mycket bra. :) hoppas ni haft det också!?

Postat av: Anna & Nova

Publicerad 2010-11-22 18:57:04

Jättebra skrivit. Jag håller med dig!

Det är inte roligt att få höra negativa kommentarer om sin hund/rasen :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kicki

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela